הקדמה
מדוע אנשים מתאבדים? זו היא אולי שאלת השאלות, אשר משמשת גם ככותרתו של אחד הספרים המרכזיים ביותר בתחום האובדנות מאת הפסיכולוג תומס ג'וינר. בספרו ניסח ג'וינר את התיאוריה הבין-אישית להבנת דיכאון (interpersonal theory of suicide), המהווה את התיאוריה הפסיכולוגית המתוקפת ביותר להבנת הגורמים לכאב נפשי בלתי נסבל ולהתאבדות. עם זאת, לצד המחקר האינטנסיבי בראי תיאוריה זו ובראי תיאוריות אחרות, ולצד עבודתם של מאות חוקרים ופרסומם של אלפי מחקרים אשר ניסו למצוא פשר לתופעה, השאלה מדוע אנשים מתאבדים נותרה, ודומה כי תיוותר גם בעתיד, ללא תשובה חד-משמעית.
בכל זאת, עם השאלה הגדולה הזו יצאנו דפני ואני לדרך, תוך מאמץ להיפרד מהדידקטיות, מן הצורך לתת תשובות חד-משמעיות, ואף מן הצורך ללמד ולהעביר הלאה את הבסיס בתחום. רצינו להישאר פתוחים למה שנפגוש בדרך, לרעיונות שיעלו ולכיווני מחשבה חדשים. ביקשנו לברר את פשרו של הכאב הנפשי הבלתי נסבל המוביל לאובדנות מזוויות שונות ומגוונות.
כאשר אני כותב את המילים האלו, הדבר הראשון שאני מרגיש לגביהן זו השתאות על החוצפה שהייתה לנו, חוצפה חיובית לצאת למסע הזה. מה חשבנו לעצמנו, אני שואל את עצמי, האם ידענו שכך זה ייראה – שעות ארוכות של דיונים, של מחשבות מעמיקות, של נסיעות ברחבי הארץ. אני בכל אופן, לא דמיינתי לעצמי שכך זה ייראה, ואולי בכלל אי אפשר היה לדמיין את זה מראש. בכנות, פשוט יצאנו לדרך והסתערנו קדימה, בלי לחשוב איך זה יהיה בסוף. אני חש התרגשות בכתיבת מילים אלו, אשר מתפרקות לאותיות בודדות ומסמלות, אחת אחת, את סיומו של המסע.
אולי, רק אולי, יציאה למסע להבנת תופעת האובדנות והכאב, דרך היכרות קרובה עם התיבות הכואבות שלנו, דרך דיבור על כאב נפשי אשר נמצא בפינות חשוכות שאין להן תמיד מילים – יאפשר לכולנו לעשות גם את השינוי הזה שמבקש להתרחש, בעצמנו, בקרובים אלינו, בקהילה ובחברה שמסביב? האם כאב נפשי יכול לעבור בדרך עדינה ורגישה זו גם טרנספורמציה ולהתכתב עם מושגים כמו שינוי, עיבוד וצמיחה?
כאשר הכאב ״יוצא לאור״
בשנות ה-90 של המאה הקודמת, תור הזהב של רוק הגראנג' מהעיר סיאטל, חי ויצר אדי וודר, מנהיג להקת ״Pearl Jam״. באחד השירים המופתיים בתקליט הפריצה שלהם, ״Ten״, מתאר אדי את הרגע בילדותו בו סיפרה לו אימו כי הגבר איתו חי בידיעה שהוא אביו, אינו האבא האמיתי שלו, וכי האב האמיתי מת מספר שנים לפני כן, מבלי שאדי הכיר אותו בכלל. עבור נער בן 15 זו היא הבנה מטלטלת וכואבת, אשר יוצרת חוויית תלישות עמוקה ומכוננת שאלות מהותיות על טעם החיים. בפזמון השיר מופיעה השורה "I'm still alive" אשר נכתבת על ידי אדי כסוג של קללה – לתיאור הכעס והכאב על כך שהוא עדיין חי למרות האובדן של אביו שלא הכיר בכלל, למרות חוסר המשמעות העמוק אשר חש.
הדרמה האמיתית מגיעה בהמשך, כאשר השיר יצא לאור ועשרות אלפי מעריצים החלו צועקים את השורה הזו בהופעות. כך למעשה, הפכו המעריצים את המשמעות של השורה הזו ויצקו לתוכה תוכן של סיפוק ומשמעות, כמו אומרים "למרות כל זאת אנחנו עדיין בחיים". בנקודה זו, דומה כי קרה משהו גם לאדי עצמו. בראיונות לאחר מכן, הוא תיאר כי יציאתו של השיר החוצה לעולם והתגובות מן הקהל לשורה הזו הובילו לשינוי וגרמו לו להרגיש כי הקללה הוסרה. סיפורו של אדי מהדהד עבורי כיצד כאשר חומר שחור משחור מתגלה, ניתנת האפשרות לעבד אותו, להתמודד איתו, ולעיתים, רק לעיתים, אף לחולל שינוי במשמעות שלו.
בתל אביב באותה התקופה, יותר מאלף קילומטרים הרחק מסיאטל, כתב יהודה פוליקר את "הצל שלי ואני", שיר על מערכת היחסים בין אדם לבין הצל שלו. בפסיכולוגיה היונגיאנית, מקבל הצל משמעות כאזור הנסתר באישיות שלנו, זה שקשה לנו לראותו ואשר משקף חרדה ופחד. בפזמון השיר מבקש פוליקר מהצל שלו: "בוא נעוף רחוק, אתה תהיה לי כנפיים, אל חיבור דמיוני, שהיה עד עכשיו בלתי אפשרי". ואולי הוא גם אומר בשפה מטאפורית, משהו על הפוטנציאל הטרנספורמטיבי אשר טמון ביכולת להכיר ולקבל חלקים חשוכים בעולם הפנימי שלנו, בשונה מהנטייה הטבעית שלנו לגרש אותם או לברוח מהם. זאת, בשונה מהאינסטינקט של חלוקת העולם לטוב ורע, שחור ולבן, חושך ואור.
ייתכן כי בכך טמון סיפורו של ספר זה, אשר מבקש להתבונן בכאב הנפשי ובאובדנות מבלי להסיט את המבט, מוכן לפגוש את הכאב באופן אמיתי, ומבקש דרך מפגש זה להניע התפתחות ושינוי. האם עמדנו במשימה? נצטרך לאזור סבלנות, חמלה ומוכנות, לחכות ולראות.
על הספר
דפני אסף ז"ל, אמה של דורון החיילת אשר קפצה אל מותה, ופרופ' יוסי לוי בלז, פסיכולוג קליני ומומחה בתחום מניעת האובדנות, יצאו למסע אישי, חברתי, תרבותי ואנושי, אשר במרכזו ניסיון אמיץ וחשוף לברר את שורשי הכאב הנפשי ואת הסיבות המובילות אדם להחלטה להתאבד. בכל אחד מן הפרקים בספר, פוגשים המחברים אנשי רוח, מדע ודעת, ביניהם אנשי מקצוע בולטים בתחום בריאות הנפש כמו פרופ׳ יורם יובל, ד״ר שרון זיו ביימן, פרופ׳ חיים עומר, פרופ׳ זהבה סלומון וטלי הלמן-מור. כל מפגש הוליד שיחה מעמיקה, מפרספקטיבה ייחודית, על פשרו של הכאב הנפשי ועל האפשרויות להתמודד איתו..
יחד, מצטרפות השיחות למסמך מרתק ורב-ממדי, ראשון מסוגו, אשר שופך אור על תופעת האובדנות ועל הדרכים למניעתה. לאורכו של הספר, מהדהדות השאלות מתוכן המחברים יצאו למסע – מתי הופך הכאב הנפשי לבלתי נסבל? איך ניתן להבין פעולה כה חריפה וסופית, המהווה את נקודת הקצה של ההתנהגות האנושית? מה הוביל את דורון אסף, חיילת צעירה מקיבוץ מעגן מיכאל, לקפוץ אל מותה? ועוד.
המאמר פורסם לראשונה בטיפולנט ב-8.11.22